لپه اعلاء دیدگاه

لپه اعلاء دیدگاه

لپه اعلاء دیدگاه

دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شدهٔ حبوبات را لپه گویند. لپه معمولی در ایران با نام دال‌تور در افغانستان،  که از نخود کفتری (با نام علمی Cajanus) تهیه می‌شود. (لپه اعلاء دیدگاه)

البته از دانه گیاهان دیگری چون نخود فرنگی لپه‌ای با نام انگلیسی، از نخود معمولی لپه زرد با نام انگلیسی Split chickpea به دست می‌آید . لپهٔ عدس، لپهٔ لوبیا و لپهٔ باقلا نیز وجود دارد. به‌طور کلی برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی از غلاف‌هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست بذور با فشارهای مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌گردند.

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بذرهای تبدیل شده به لپه، کمتر از انواعی است که سالم هستند. لپه یک منبع عالی پروتئین است.

لپه، اصطلاحی است که در مورد کلیه حبوبات دو نیم شده به کار می رود. مثلاً می توان به لپه عدس، باقلا و … اشاره کرد. اما آنچه اغلب مردم به عنوان لپه می شناسند حاصل دو نیم کردن ارقام خاصی از نخود است. به عبارت دیگر، وقتی واژه لپه به تنهایی به کار می رود، منظور همان لپه نخود می باشد.

انواع مختلف لپه از نظر اندازه تقریبی دانه ها، رنگ، طعم و ویژگی هایی از این قبیل با هم تفاوت دارند. چرا که از گونه های مختلف نخود به دست می آیند. به تبع این مسئله اقسام گوناگون این ماده غذایی، ممکن است از لحاظ مدت زمان لازم برای پخت نیز با یکدیگر فرق داشته باشند.

صبحگاه تا شامگاه با محصولات دیدگاه

طراح کیوانفر